Sterk eerste semester voor tweedehandswagens met een aandeel van 61,4% van de inschrijvingen

03/07/2025

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: “De tweedehandsmarkt floreerde opnieuw tijdens de eerste zes maanden van 2025. Er werden in totaal 373.810 occasies ingeschreven, een stijging van +0,9% ten opzichte van een sterk eerste semester in 2024. Ten opzichte van dezelfde periode in 2023 loopt het verschil zelfs op tot +7,1%. Daar waar de tweedehandsmarkt in mei nog onverwacht een klopje van de hamer kreeg, herpakte de markt zich mooi in juni: +5% tot 65.296 eenheden.

De tweedehandsmarkt presteerde in het eerste semester erg sterk; maar liefst 61,4% van de ingeschreven personenwagens in België was een occasie.

De occasiedealers merken dat particuliere kopers voorzichtiger zijn door de geopolitieke context alsook de huidige rentetarieven, waardoor sommigen hun aankoop zelfs uitstellen. Diesel blijft verder terrein verliezen, voornamelijk ten voordele van (plug-in) hybrides. SUV's zijn nog steeds erg populair, gevolgd door stadsauto's met benzinemotor en automatische versnellingsbak. Elektrische wagens winnen mondjesmaat terrein op de tweedehandsmarkt en maken nu 3,9% van het totaal uit, voornamelijk dank zij een sterke stijging van het aantal leasings. Dat laatste opent perspectieven om de groeiende uitstroom van elektrische bedrijfswagens op te vangen via een tweede ‘leasing-leven’. Aan de andere kant moeten we vaststellen dat de groei van tweedehandsinschrijvingen vooral zit bij wagens van 15 jaar en meer; dat is geen goede zaak, noch voor de leeftijd van het wagenpark noch voor het streven naar minder emissies.

Bij de nieuwe wagens blijft de daling ten opzichte van 2024 aanhouden met 41.527 inschrijvingen (-16,4%) voor de maand juni waardoor de markt over het eerste semester een terugval kent van -10,9% tot 234.616 eenheden.

In de showrooms van de merkdealers kenden we een sterke start van het jaar naar aanleiding van het Autosalon maar sinds enkele weken tanen de particuliere bezoekersaantallen – toch voor wat betreft de nieuwe wagens. Dat heeft eveneens te maken met de geopolitieke onzekerheden en de hogere rentetarieven. Er worden daardoor minder bestelbons getekend; problemen met  stock en levertermijnen zijn inmiddels al een tijd achter de rug. Aan de fleetkant blijft het ook relatief stil omdat een aantal bestellingen enige tijd geleden behoorlijk naar voor is geschoven met het oog op de wijzigende fiscaliteit.”

Inschrijvingen van tweedehandswagens (juni 2025)

De gegevens van juni 2025 tonen een opwaartse trend in het aantal inschrijvingen van tweedehandswagens in vergelijking met vorig jaar. Afgelopen maand werden in België 65.296 tweedehandswagens opnieuw ingeschreven, dat zijn er 3.110 meer (+5,0%) dan in juni 2024 (62.186) en 5.342 minder dan in juni 2023 (-3,3%). Over de eerste zes maanden doet 2025 het net iets beter dan 2024 (+0,9%) en dat onderstreept de veerkracht van de markt, die gedragen wordt door een aanhoudende vraag van particulieren. Zij zijn goed voor 90,5% van de herinschrijvingen.

Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.

Wim Bruggeman, DEX: “De geopolitieke spanningen en aangekondigde fiscale maatregelen van de regering hebben in de afgelopen weken geleid tot een beperkter aanbod en een investeringsstop bij sommige particulieren. We merkten wel meer traffic op onze website en dat is goed want het blijft belangrijk om gemakkelijk gevonden te worden door particulieren die op zoek zijn naar een auto. We zien trouwens twee types klanten:  enerzijds de klanten die zich heel sterk op voorhand geïnformeerd hebben en bij wijze van spreken meer weten van de auto die ze willen kopen dan onze verkopers. Anderzijds laat een belangrijk deel klanten zich graag inspireren en informeren tijdens een bezoek aan de toonzaal. In het tweedehandssegment blijven SUV’s - in alle maten – nog steeds erg populair. Maar de vraag naar elektrische wagens blijft beperkt bij de particulieren. Bij de bedrijven is er wel meer vraag naar BEV alsook naar PHEV (plug-in hybride).”

Matthias Gommeren, Cardoen: “We hebben een sterk eerste semester achter de rug door onze focus op een ruim aanbod en een klantgerichte aanpak. Klanten zijn prijsgevoelig, nemen hun tijd om te vergelijken en zijn vaak goed voorbereid maar wensen transparantie en vallen minder voor impulsaankopen. Een snelle levering is nog steeds heel belangrijk.  Toch opvallend is dat steeds meer klanten hun aankoop volledig online willen doen: niet alleen van nieuwe maar ook van tweedehandse of refurbished wagens. Ook interessant is dat we bij nieuwe elektrische wagens we een duidelijke toename van de vraag zien omdat het aanbod groeit en de prijzen dalen. De interesse in tweedehands EV’s neemt ook wel toe maar het aantal aankopen blijft eerder beperkt. Onder andere door de beperkte kennis bij consumenten en de onzekerheid over de batterij. Cardoen speelt hierop in door klanten een state of health-bewijs van de batterij mee te geven. De vraag naar hybride en plug-in hybride blijft stabiel, vaak als logische ‘tussenoplossing’”.

Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “Tijdens en vlak na de succesvolle salonperiode zagen we heel wat particuliere kopers in de showrooms. Dat viel daarna terug voor de nieuwe wagens maar de showroomtraffic bleef wel hoog voor occasiewagens; ze zijn op zoek naar sterke nettoprijzen en gunstige financieringsvoorwaarden. Voor fleet daarentegen was het een eerdere matige periode. Over het algemeen zijn klanten goed geïnformeerd en nemen ze de tijd om beslissingen te nemen. De algemene economische-geopolitieke situatie draagt niet bij tot een gemakkelijke verkoop. Particulieren kijken vooral naar prijsgunstige modellen en aanbiedingen, alsook occasiewagens. Hun voorkeur gaat naar SUV’s uit het B- of C-segment, met benzinemotor terwijl de fleetklant meestal een grotere elektrisch aangedreven SUV kiest. Elektrische wagens zijn enkel interessant voor particulieren wanneer de prijs haalbaar is: dus een goedkoper nieuw model met kleinere batterij of een tweedehandse. Op langere termijn zien we wel degelijk een stijgende trend. De PHEV van zijn kant is voor de meeste fleetklanten geen alternatief, zeker gezien de laatste ontwikkelingen op het vlak van fiscaliteit.”

Frédéric Vassamillet, SOCO : “In vergelijking met een historisch zwakke maand juni 2024 zijn de resultaten van afgelopen maand juni een pak beter. Overigens heerst al vanaf januari een bemoedigende dynamiek in de automarkt. We doen het dus beter dan in 2024 en we halen zelfs het niveau van 2023 ondanks een tijdelijke dip tijdens de maand april. Volgens ons gaan de drie komende maanden bepalend zijn voor de verdere evolutie op de Belgische automarkt, die nu nog wat hangt tussen de resultaten van 2023 en 2024.  De wensen van de klant blijven ondertussen min of meer stabiel, zowel qua merken als modellen en motorisaties. De vraag naar hybrides blijft wel toenemen.”

Details tweedehandse personenwagens (juni 2025)

Tijdens de twee zes maanden van 2025 domineerden Volkswagen en BMW de lijst van meest ingeschreven tweedehandsmerken. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Peugeot en Opel.

Wat betreft de populairste modellen veranderde er in juni niets voor de top 5 (gecumuleerde cijfers). De VW Golf (14.706) blijft op de eerste plaats, voor de VW Polo (10.608), de Opel Corsa (9.287), de BMW 3 Reeks (8.383), en de BMW 1 Reeks (7.750).

De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 55,8% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 27,4%. Het aandeel van tweedehandse wagens met een hybride of elektrische aandrijving stijgt ondertussen wel, maar blijft bescheiden. 16,6% is geëlektrificeerd: 12,7% hybride en 3,9% volledig elektrisch.

De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van zo’n 70,7%. Het aandeel van de volledig elektrische wagens stijgt zelfs van 24,1% naar 32,2% in 2025.
Interessant is verder ook dat onze autodealers vaststellen dat de consument steeds meer kiest voor hybride wagens (HEV). Hun marktaandeel steeg van 25,4% in 2024 naar 31,3% in 2025. Plug-in hybrides (PHEV) daarentegen zagen hun aandeel dalen van 14,1% naar 7,1%.
Het aandeel van diesel op de nieuwmarkt daalt nog verder: van 5,7% vorig jaar naar 3,8% in 2025.

In de eerste zes maanden van 2025 is de gemiddelde leeftijd van de occasie-inschrijvingen verder gestegen tot 9 jaar en 9 maanden. De mediane leeftijd van zijn kant is nu 7 jaar en 8 maanden, wat wijst op een verdere vergrijzing van het wagenpark. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.

Van de ingeschreven occasiewagens is 26,7% tussen 5 en 9 jaar oud terwijl 33,7% minder dan 5 jaar oud is en dat laatste is een daling ten opzichte van de 35,0% van vorig jaar. De winst zit echter bij de wagens van meer dan 15 jaar oud en dat is een slechte zaak voor de leeftijd van het voertuigpark en het streven naar minder emissies.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 90,5% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel door bedrijven aangekochte wagens op de tweedehandsmarkt 8,6% bedroeg in de eerste twee maanden van 2025. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 54,7%. Het marktaandeel van Wallonië bedraagt 36,4% terwijl Brussel 7,8% haalt.


TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 3 juli 2025
TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy